Foto: Jacomijn Dijkers

Bron: Gemeente Gilze en Rijen

In 2018 gaan we het afval anders inzamelen in Gilze en Rijen. Dinsdag 24 oktober kwam de commissie Ruimte bijeen. Zij bespraken en deelden de laatste berichten en updates rond het anders afval inzamelen. Er komt extra handhaving op het schoonhouden van de omgeving van de containers. Na vragen van inwoners is afgesproken dat men de 140- liter-container mag houden voor het PMD-afval en er komen maatwerkoplossingen voor inwoners die restafvalafval niet zelf weg kunnen brengen.

Extra handhaving

In 2018 komt er extra handhaving om de omgeving naast de ondergrondse containers schoon te houden. Inwoners die afval naast de containers plaatsen krijgen eerst een waarschuwing en bij een tweede overtreding een boete. Ook komen er afvalcoaches die de handhavers ondersteunen en plekken controleren. Op dit moment denken wij na over hoe we dat precies vorm gaan geven. We ruimen afval dat naast de containers wordt geplaatst binnen één werkdag op.

Keuze uit een 140- en een 240-liter-container voor het PMD-afval

De grijze restafvalcontainer moeten inwoners straks gebruiken voor het inzamelen van het PMD-afval. Inwoners met een 140 liter container krijgen een 240-liter-container, omdat de container snel vol raakt met PMD-afval. Veel inwoners hebben aangeven dat ze de 140-liter-container willen houden. We willen graag ingaan op deze wens. Als later blijkt dat het PMD-afval niet in de kleine container past, kunnen inwoners de container omruilen voor een container van 240 liter.

Tarieven 2018

Eind dit jaar stelt de gemeenteraad de tarieven voor 2018 vast. Op dit moment betaalt een huishouden met een 240-liter grijze container voor restafval een vast tarief van € 7,26 per maand en een bedrag van € 9,75 per keer dat de container geleegd wordt. De gemeente bekijkt of de tarieven van 2018 op hetzelfde niveau kunnen blijven als van 2017. Het legen van een 240-liter GFT-container kost nu € 1,50 per keer. Dit wordt in 2018 gratis.

Maatwerk voor inwoners die restafval niet zelf weg kunnen brengen

Als inwoners het restafval zelf niet weg kunnen brengen naar een ondergrondse container kunnen zij dit aangeven bij de gemeente. We gaan dan samen op zoek naar een oplossing en halen het restafval eventueel bij hen thuis op.

We verkennen de optie om ondergrondse containers met een 30- en 60-liter-opening te plaatsen

Als inwoners het afval goed scheiden, blijft er weinig restafval over. Dit betekent dat het voor veel inwoners lang duurt voor ze een zak van 60 liter vol hebben. We verkennen nu de optie of we containers kunnen plaatsen met een 30 én een 60 liter opening. Inwoners met weinig restafval en inwoners die de 60 liter zak te zwaar vinden, kunnen dan een kleinere zak weggooien en betalen hier minder voor.

Raadsleden, focusgroepleden en wethouder op bezoek in Heusden

De gemeente Heusden is dit jaar gestart met het inzamelen van restafval in ondergrondse containers. Vrijdag 20 oktober kregen raadsleden, wethouders en focusgroepleden uit Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen een rondleiding in Heusden. Zij hebben het onder andere gehad over maatwerk voor ouderen en het plaatsen van afval naast de containers. Ook hebben ze gekeken bij een ondergrondse container in de wijk.

Wat gaat er veranderen?

De gemeente blijft in 2018 het herbruikbare afval (papier, GFT en PMD) aan huis inzamelen. Het afval dat overblijft (restafval), brengen inwoners zelf weg naar een centrale ondergrondse container bij hen in de buurt.

Waarom gaan we het afval anders inzamelen?

Op dit moment verdwijnt in Gilze en Rijen per jaar gemiddeld per inwoner nog 129 kilogram afval via de grijze container in de verbrandingsoven. Dat is zonde. Het grootste gedeelte van dit restafval – maar liefst 90% – kan namelijk worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe producten. Door afval goed te scheiden kunnen we grondstoffen zoals papier, plastic, blik en drankkartons hergebruiken. Om de afvalscheiding te stimuleren heeft de gemeenteraad in april besloten om de afvalinzameling aan te passen.