Vorige week donderdag overhandigde D66-raadslid Frits van Vugt de petitie aan burgemeester Alssema, om de voorgenomen auto-te-gast tunnel in Rijen niet door te laten gaan. Maar om te kiezen vóór een toegankelijke fiets -en voetgangerstunnel. Dat deed hij samen met fractiegenoot Antonet Krol en met de heren Bart van der Ven en Ad Vos, namens Rijen Ontspoort. Het signaal vanuit de inwoners om geen autotunnel te willen, lijkt inmiddels overgenomen te worden door de politiek.

Petitie en verkiezingsuitslag hebben impact
De petitie van D66 werd ondertekend door 634 inwoners. Naast deze steun herinnerde Frits van Vugt aan de verkiezingsuitslag, waarbij de partijen die voor een langzaam verkeerstunnel zijn, in zetelaantal gestegen zijn van vier (aanvankelijk alleen D66 en PvdA) naar tien (D66, PvdA en GGR). De ‘oude’ coalitiepartijen die vanaf 2018 voorstander waren van de autotunnel, (Kern ’75, VVD, CDA en Gemeentebelang) verloren samen fors terrein: van 17 naar nog slechts elf zetels.
Van Vugt noemde de petitie, naast vele andere signalen waaronder die van Rijen Ontspoort en de Seniorenvereniging Rijen, een aansporing aan de partijen die nu aan een nieuwe coalitieakkoord werken, om maar gauw, en definitief, een streep te zetten door de auto-te-gast tunnel en nu voluit te gaan voor een langzaam verkeerstunnel. Inmiddels lijkt dat te gaan gebeuren!

Nieuwe coalitie zet ook streep door autotunnel!
Een belangrijk twistpunt in de verkiezingsstrijd was de vraag of er in de spoorzone een plek moet zijn voor een toegankelijke fiets- en voetgangerstunnel, of voor een auto-te-gast tunnel waarbij fietsers en auto’s door een smalle tunnelbuis moeten. Deze laatste variant werd door D66 in haar petitie als gevaarlijk, te duur en onvoldoende toegankelijk voor fietsers en voetgangers genoemd.
Dit signaal van de inwoners is inmiddels opgepakt door de politiek. De nieuwe coalitiepartijen Kern ’75, GGR en PvdA hebben afgelopen weekend laten weten dat zij nu alsnog vóór een langzaam verkeerstunnel zijn. Waar geen plek zal zijn voor auto’s, noch voor de brandweer. Daarmee is met name Kern ’75 teruggekomen op haar eerdere en hardnekkig volgehouden stellingname.

Inzet vanuit D66 was dus lonend
Antonet Krol, fractievoorzitter D66: “We zijn zeer verheugd dat ons jarenlange verzet tegen de autotunnel dit succes heeft opgeleverd. Bijna vier jaar hebben we daar tegen gestreden, en dat blijkt resultaat op te hebben geleverd. En zijn blij dat de zorgen van met name Rijenaren nu gehoord zijn en leiden tot een betere verbinding tussen Rijen-zuid en de rest van Rijen.” Frits van Vugt vult aan: “Zo zie je maar weer dat met goede samenwerking met omwonenden en deskundigen we uiteindelijk aan het langste eind trekken. Dat maakt het raadswerk – ook vanuit een oppositiepartij – leuk en vooral zinvol”. Reacties kunnen naar fractie@d66gilzerijen.nl